Ondersteuning via een telefoonlijn of online chat

Iedereen heeft weleens behoefte aan een luisterend oor. Het is soms fijn om je verhaal aan iemand te vertellen die je verder niet kent. Zo voorkom je dat de ander ongevraagd advies geeft. Zo luistert de medewerker van een telefoonlijn graag naar je verhaal en geeft alleen advies als jij daarom vraagt.

 

Algemene mantelzorg ondersteuning

De Mantelzorglijn van MantelzorgNL is elke werkdag bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur. Telefoonnummer: 030-760 60 55.

 

De Luisterlijn is 24 uur per dag, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk telefoongesprek of informatie.Telefoonnummer Den Haag: 070-345 45 00. Chatten of mailen kan ook.

 

Voor jonge mantelzorgers

Kindertelefoon is er voor jonge mantelzorgers tot en met 18 jaar. Deze is iedere dag te bereiken tussen 11.00 en 21.00 uur via 0800-0432.

 

Voor broers en zussen van een kind of volwassene met een beperking of een psychische aandoening zijn er zogeheten brussengroep of brusjesgroep. Je komt bij elkaar om ervaringen met andere jongeren te delen. Iedereen kan zeggen wat hij of zij denkt en voelt.

Meer informatie over brussengroep of brusjesgroep 

 

Als u zorgt voor iemand met psychische problematiek

Kompassie biedt ook mantelzorgondersteuning bij psychische problematiek. Dit heet ook wel GGZ. U kunt in Den Haag terecht bij Kompassie voor ondersteuning in de vorm van een luisterend oor, begeleiding, informatie en advies. Van maandag t/m vrijdag tussen 10:00 – 16:00 uur kunt u bellen naar: 070 – 427 32 40.

 

Als u zorgt voor iemand met dementie

Bij de Dementielijn kunt u terecht voor advies over de verzorging van met mensen met dementie. De vrijwilligers zijn ervaringsdeskundige of hebben een professionele achtergrond. Meer informatie: telefoon 0800 – 5088 (gratis), dagelijks bereikbaar van 09.00 – 23.00 uur.

 

Was this article useful for you?

0