Zorg goed voor uzelf

Gezond eten, voldoende slapen en regelmatig leuke dingen doen. Het klinkt als een open deur, maar het is echt waar. U kunt alleen goed voor een ander zorgen, als u ook goed voor uzelf zorgt. Een goede balans tussen werk en mantelzorg hoort hierbij. Bespreek daarom uw situatie op uw werk. Juist door in gesprek te gaan met uw manager of personeelszaken ontdekt u een zee aan mogelijkheden voor bijvoorbeeld flexibel werken.

 

Houd een goede energiebalans

Een goede energiebalans is belangrijk. Dus kijk elke dag naar de taken die (veel) energie kosten en activiteiten die energie geven. Dat hoeft niet altijd iets groots te zijn, soms zit het in dagelijkse genietmomenten zoals een kopje koffie in de zon, afspreken met een vriend(in), een wandeling maken, sporten of yoga.

 

Draag de zorg tijdelijk over

Is de emmer echt vol en hebt u geen tijd voor ontspanning? Is mantelzorg tijdelijk niet meer te combineren? Bekijk dan de mogelijkheden van de inzet van praktische zorg of vervangende mantelzorg, dit wordt respijtzorg genoemd. U kunt dan de zorg tijdelijk aan een ander over laten. U hebt dan even tijd om te herstellen.

 

Deel de zorg met anderen

Schakel tijdig hulp in van familie of vrienden en van professionals zoals de huisarts, een casemanager, of de thuiszorg. Zij kunnen u steunen, adviseren of gewoon een hart onder de riem steken. Er zijn in Den Haag praktische projecten voor vervangende mantelzorg waar vrijwilligers of beroepskrachten taken van mantelzorgers overnemen. Sommige (aanvullende) zorgverzekeringen bieden een vergoeding voor een mantelzorgmakelaar. Zij nemen een aantal uur per jaar regeltaken over, zodat u meer tijd over houdt voor uzelf.
Voor meer informatie kijk op Hulp voor mantelzorgers

 

Stel grenzen

Soms doet een ander iets wat u niet prettig vindt. Hij of zij gaat over uw grenzen. U staat er ineens alleen voor en de zorg wordt u teveel. Door grenzen te stellen maakt u duidelijk wat u wel en niet wilt. En wat u wel en niet kunt. Als de zorg te veel is, mag u grenzen stellen. Er is genoeg vervangende hulp. Laat u ondersteunen door uw huisarts, een casemanager, de thuiszorg, een mantelaar of een van de hulpinstanties.

Kijk voor alle adressen bij Ondersteuning en advies.

 

Praat over uw zorgen

Praten over wat u meemaakt of dwarszit helpt. Met mensen die in dezelfde situatie zitten bijvoorbeeld.

Bij de Mantelzorglijn van MantelzorgNL kunt u uw verhaal kwijt en advies krijgen. U kunt op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur bellen naar de Mantelzorglijn: 030 – 760 60 55
Ga naar de Mantelzorglijn

 

Ook bij Mantelkring, tel. 088-5054331, kunt u terecht als u uw verhaal kwijt wilt of als u iets leuks met andere mantelzorgers wilt ondernemen.

 

Zorgt u voor een naaste met psychische problemen of een verslaving?

Dan kunt u terecht bij Kompassie. Ga naar Kompassie

 

Het boekje Klein geluk voor de mantelzorger biedt ook handvaten en tips. Het is te koop via Kleingeluk.nu

 

Er zijn ook gratis cursussen en workshops voor mantelzorgers. Deze worden verzorgd door diverse organisaties in Den Haag. Deze vindt u op de Den Haag Doet Vrijwilligersacademie.

Was this article useful for you?

0